Gör som hästen – lev här och nu

by Sofia Grenevall


Här är ett av de inlägg som jag lagt in på sighten Ridenews!

Håll tilllgodo!

Hästar (och även andra djur) har förmågan att vara här och nu, de befinner sig inte i dåtid eller framtid som vi människor ofta gör, de befinner sig alltid i nutid. Vi har mycket att vinna genom att lära oss av dessa djur! När vi befinner oss här och nu ökar vår medvetna närvaro som är första steget till sinnesro vilket hjälper oss med vår psykiska återhämtning. Det låter väl inte så tokigt?

Att lyckas uppnå medveten närvaro och vara här och nu är första steget i den mentala träningen. Bland annat Peder Fredricsson har haft stor nytta av att lära sig mental träning som han även berättade om i sitt sommarpratarprogram i P1 för några veckor sedan.

Vad kan hjälpa oss att bli duktigare på att vara mer här och nu?

Börja med att medvetandegöra din andning, reflektera över hur du andas i olika situationer, använder du korta och snabba andetag eller långa djupa? Andas du så att nyckelbenen rör sig, vidgas bröstkorgen eller nedre delen av magen?

Genom att lära oss att andas mer medvetet kan vi lättare lyckas att vara mer här och nu och uppleva medveten närvaro och på det enkla sättet kan vi öka vårt välmående. Börja med att andas mer medvetet i din vardag, till exempel när du kör bil, står i kön på ICA, när du rider eller när du har lagt dig i sängen för natten.

När du medvetandegjort din andning är nästa steg att börja styra och kontrollera andningen. I stressade situationer börjar vi och även våra hästar automatiskt att andas snabbare och kortare andetag men vi kan faktiskt lära oss att kontrollera vår andning och lyckas lugna kroppen i denna typ av situationer. Att lära sig att styra sin andning är användbart i många lägen, till exempel om du blir stressad, arg eller irriterad. Om du behöver lugna ner din häst ska du helt enkelt börja andas långa djupa andetag där luften du andas in kommer hela vägen ner i magen så att magen vidgar sig och inte bara befinner sig i övre delen av bröstkorgen så att bara nyckelbenen höjs och sänks. När du tar långa djupa andetag kommer hela kroppens system att varva ner och du blir lugnare och lugnet smittar av sig på andra, både människor och djur! Testa ska du få se! Förutom att kroppen varvar ner när du andas långa djupa så blir det även lättare att fokusera.

Börja öva med en gång! Öva på din medvetna andning genom att släppa alla tankarna som surrar i ditt huvud och bara fokusera på hur du andas. Andas är något vi gör automatiskt hela livet och är något vi inte alltid tänker på, men andningen har stor betydelse för vårt välmående. Många människor har inte en optimal andning, utan andas väldigt korta och snabba andetag i vardagen på grund av till exempel stress och oro. Andningen påverkas av känslor, till exempel håller vi andan när vi blir rädda, vi andas snabbare när vi blir arga eller stressade. När vi andas korta andetag får vi lättare spända muskler kring bröstkorg, skulderparti, axlar och nacke. När vi andas långa och djupa andetag motverkar vi stress och kan bli av med muskelspänningar. En annan positiv effekt av de långa djupa andetagen är att kroppen syresätts effektivare.

Så genom att andas medvetna och kontrollerade långa djupa andetag blir vi mer här och nu, kan fokusera bättre, vi kan lättare hantera stress, vi får en förbättrad syreupptagning och mer avslappnade muskler, du får dessutom en förbättrad kroppsuppfattning och kroppskontroll som i sin tur faktiskt kommer att förbättra vår ridning! Alltså värt att prova!

En enkel andningsövning som jag ofta ger mina klienter är att de varje kväll vid sänggående ska ta tio långa djupa andetag samtidigt som de håller högra handen på magen och vänstra handen på bröstet för att känna hur luften strömmar in genom bröstkorgen och ner i magen och magen vidgas för att sedan låta luften strömma ut ur kroppen. Andningen sker genom näsan hela tiden och in – och utandetagen är lika långa. Efter tio långa djupa andetag kan en skön avslutning vara att ta ett djupt inandetag för att sedan sucka ut genom en öppen mun, upprepa gärna några gånger!

Lycka till med din andning! 


Till minne av ❤️Mossa❤️

by Sofia Grenevall


🌹☀️2004-04-05 💫❤️ 2018-09-10

Jag skulle kunna skriva så mycket om den fantastiska tid som jag haft dig i mitt liv, allt du gett, allt vi gjort och hur mycket du betytt för mig...

Igår tackade jag dig för alla fina år vi fick tillsammans, alla skratt, alla bus och alla utmaningar- för du var en stor hund, mycket hund på alla sätt, som aldrig insåg sin storlek varken i kilo, centimeter eller hjärta!

Allt har sin tid och din tid var lång och jag har inte gråtit klart än men idag behöver tårarna få vila för din matte har tung huvudvärk efter att ha gråtit i flera dagar. Sorgbearbetningen startade jag redan för ca två år sen när din tid började rinna ut och jag insåg att även din tid var begränsad.

Men nu hade du levt klart, din kropp var slut på många sätt och jag är tacksam över det fina avslut som vi kunde ge dig. 

Älskadeälskadeälskade underbara fantastiska hund. Nu galopperar du smärtfritt i hundhimlen, vi ses i Nangijala ❤️

IMG_0905.JPG
IMG_0907.JPG
IMG_0899.JPG
IMG_0898.JPG
IMG_0889.JPG
IMG_0876.JPG
IMG_0874.JPG
IMG_0937.JPG
IMG_0938.JPG

Du somnade så tungt i min famn igår och den känslan kommer jag aldrig att glömma! 

Majvor undrar var du är någonstans, hon får ett stort hålrum att fylla nu!  

Helst skulle jag vilja åka och hämta hem en ny hund redan idag, men ingen kan ersätta dig och framförallt inte nu. Sorgen behöver få sin tid. Du är värd att sakna, att ha ont i hjärtat över och jag känner att smärtan samtidigt är vacker...  


Saunans/ Bastubadets effekter

by Sofia Grenevall


Wikipedia beskriver ordet "Sauna"= Is a small room or building designed as a place to experience dry or wet heat sessions, or an establishment with one or more of these facilities. The steam and high heat make the bathers perspire....

Forskning (medicinskriften JAMA internal medicine) visar att flitigt bastubadande kan sänka risken för att dö i någon hjärt- kärlsjukdom och förlänga livet!

Studier visar att bastubad har positiva effekter på blodtrycket och gör blodkärlen mer flexibla, effekter liknande de som ses vid motion.

Så bada bastu, ofta!

MEN ersätt inte träning med bastubadet ;)

Jag har alltid älskat att bada bastu och vetat att det gör gott för hälsan men mina bastubad känns ännu bättre när forskning visar de positiva effekterna av denna njutning!

Jag skulle lätt kunna bada bastu varje dag, och gör det gärna även på sommaren då det är varmt ute- gärna i kombination med bad i älven.

Så uppfriskande!

Ångbastu gillar jag nog allra mest men vanlig bastu duger gott, då får det gärna vara vedeldat för den härliga naturkänslan som det ger!

Men alla gillar inte denna intensiva värme. Man är olika helt enkelt!

 Här är vår bastu hemma hos oss som används minst en gång i veckan!    Älskar att ha denna möjlighet till vardagslyx!   Gillar du att basta? 

Här är vår bastu hemma hos oss som används minst en gång i veckan!  

Älskar att ha denna möjlighet till vardagslyx! 

Gillar du att basta?