Min träning det Senaste halvåret graviditetsvecka 1-26

by Sofia Grenevall


Jag skriver träningsdagbok och gick igenom hur mycket jag tränat under graviditeten och vad jag tränat. Jag har inte tänkt "nu ska jag träna på ett eller annat sätt" med specifika gravidövningar utan jag har "kört på" som vanligt med den träning som har känts ok.
Jag var småkrasslig i både april och maj månad (lättare förkylning) och jag minns att jag var lite sjuk i början av mina tidigare graviditeter också.
Det är väl kroppens sätt att säga - "Ta det lite lugnare." Plus att jag på våren alltid brukar ha min "svagare" period då jag är mer sjuk och mer trött.

I April tränade jag totalt 25 pass.
Vissa dagar tränar jag 2 pass/ dag (kortare)
Ridning, yoga pass, styrketräning (med cattlebell, TRX, hantlar, egen kroppsvikt Bla )mamma barn pass (utan bebis) pilates, löpning, yoga dvd hemma, BIKRAM yoga.

Maj månad blev det totalt 21 pass med yoga pass, M/ B (mamma/ barn), ridning, styrketräning varierad, anusarayoga yoga, långpromenader.

Juni = 24 pass med ridning, styrketräning varierad, yogapass, zumba, M/ B, löpning,

Juli = 20 pass med styrketräning varierad, yoga pass, långpromenader, löpning, yoga dvd hemma.

Augusti = 22 pass, yogapass, löpning, styrketräning varierad, långpromenader, M/B.

September= 24 pass, löpning, styrketräning varierad, yogapass, M/B, cykel till jobbet, cykelpass hemma.

Antalet pass/ vecka ser ut som "vanligt" så som det brukar se ut över året, saknar dock min bikramyoga som jag avvaktar med till våren när bebisen inte behöver stå ut med att träna i 38-40 graders värme (även om det finns gravid anpassad serie). Och löpningen längtar jag efter! Oj vad jag ska springa nästa år!;)
Det jag inte tränar nu, som jag medvetet undviker är specifika magövningar, utfall och ridning förutom löpning och bikramyoga.
Så det är ju ändå mycket som fortfarande (än så länge;) funkar.
Och så länge kroppen säger ok så är det ok.
Testade handstående härom dagen efter att ha "glömt bort" det en tid (mot vägg) och det var så skönt, man slipper trycket mot bäckenet en stund!

Jag tror på att träna allsidigt för både kroppen och knoppen som jag brukar säga- du får en funktionell kropp, du (eller kroppen) tröttnar inte och man lär sig ständigt nya saker.
Det är stimulerande för mig!
Vad mår du bra av?

Transient