Foglossning- Vad är det?

by Sofia Grenevall


Vad är foglossning?
När man är gravid ökar rörligheten i
kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Det kallas foglossning eller bäckenuppluckring.

Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare
och kunna vidga sig lite under förlossningen för att barnet lättare ska komma ut.
Foglossning är alltså naturligt, och en förutsättning för att barnet ska kunna födas genom slidan. Däremot är det inte alla som får besvär av foglossningen, och det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra.

Det går inte att förhindra den ökade
rörligheten eller få den att försvinna, men man kan göra en hel del för att minska besvären.

Vilka får besvär av foglossning?
Vem som helst kan få smärta som beror
på foglossning när man är gravid, både vältränade och otränade kvinnor, de som
är gravida för första gången och de som har fött barn tidigare.

Det går det inte att träna bort besvär från foglossningen. Man bör i stället undvika tunga lyft och träningsformer som gör att man får ont.

Ska man träna eller inte?
I vanliga fall poängteras ofta hur bra det är för kroppen att träna, men när man har besvär av foglossning är det inte helt självklart. En träningsform som känns bra för en person kan till och med förvärra besvären för någon annan. Man får helt enkelt pröva sig fram och tala med en sjukgymnast om man känner sig osäker. Om man får ont av en viss aktivitet ska man alltid sluta. För vissa som har stora besvär kan det allra bästa vara att helt avlasta och vila ryggen.

Har du problem med foglossning? Kontakta en sjukgymnast!

Jag hade mycket besvär med foglossning under mina tidigare graviditeter så jag var beredd på att det skulle komma även denna gång. Då fick jag även falsk ischias och benen kunde vika sig under mig utan förvarning. Det är intressant att vissa dagar har jag inga problem alls och andra dagar gör det ont av att bara gå och jag får ta kortare steg för att inte känna av det. Jag tränar det jag kan och det som känns bra och lyssnar av kroppen från dag till dag.

Jag mår bra av att hålla igång så mycket jag orkar!
Det är svårt att förklara hur foglossning känns för någon som inte upplevt det men smärtan är liksom knivskarp och vass och kan både hugga till och vara molande.
De dagar eller del av dagar då jag inte har besvär känns graviditeten lätt som en plätt och andra dagar känns det långt att behöva vänta i två månader till innan den stora magen ersätts av en bebis i famnen...
Ta hand om er!!