Ingefära

by Sofia Grenevall


Ingefära är en asiatisk krydda eller ört. Den har ett tunt och ljusbrunt skal och insidan, eller köttet har en gulaktig, nästan beige färg. Roten används i matlagning, bakning, te och en massa annat och har under många
århundraden använts även i medicinska syften för att lindra många vanliga
sjukdomar.

Ingefära innehåller kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin B-6, C och E.

Ingefära bidrar till att öka blodflödet i hela kroppen. Det hjälper till att sänka kolesterol och triglyceridnivåer och därmed kan det bidra till att förhindra högt blodtryck,
åderförkalkning, hjärtsjukdomar och stroke.

Ingefära har under många århundraden använts för att lindra matsmältningsbesvär såsom gas, kramper, halsbränna, illamående och diarré. Detta beror på de gingeroler som bidrar till att producera fler magsafter och att bryta ner maten i tarmkanalen. Den värmande effekten av ingefära kan bidra till att förbättra cirkulationen, vilket också är bra för matsmältningssystemet.

Ingefäran är anti-inflammatorisk och innehåller anti-inflammatoriska ingredienser som kan hjälpa dig att minska inflammation och smärta i samband med inflammatoriska sjukdomar såsom t.ex. artrit.

Studier visar att antioxidanterna som finns i ingefära kan ha en viss effekt för att döda av
cancerceller naturligt. Enligt studier kan ingefära även hjälpa till mot äggstocks-, bröst- och hudcancer.

Den här tiden på året är det många som är sjuka och vi är mer frusna och kan behöva hjälp med både cirkulation och immunförsvaret. Att skiva ner lite småbitar av ingefära i thevattnet är en enkel, billig, snabb, nyttig och effektfull vana som hör vinterhalvåret till.
Prova!

Transient