Vilka mål har du?

by Sofia Grenevall


I Torsdags blev jag intervjuad av Annika som skulle skriva en artikel i svenska dagbladet om motivation och mål. Tidningen/ bilagan kommer ut i Januari i samband med "alla nyårslöften"!

Här kommer därför en repris av gammalt inlägg här på bloggen.

Att ha mål är viktigt när det gäller det mesta. Mål med karriär/ jobb. Mål med Hälsa/ träning/ kost till exempel. Denna text är vinklad för träning men "tänket" kring mål kan användas inom vilket område som helst!!

De flesta av oss (alla) behöver resultat för att bibehålla vår motivation till att träna,
svettas, planera, slita och njuta av våra träningsinsatser.
Resultat är lika med belöning, en vinst och det är en jätteviktig del för att träningen ska bli regelbunden.  (När träningen är regelbunden kan jag räkna med att få resultat!).
Resultat och vinst är lika med mål. 
Mål bör indelas i kortsiktiga och långsiktiga mål. 
Målen måste vara viktiga för dig, man brukar prata om att ha ett SMART mål:

S- Specifikt och självvalt mål

M- Mätbara mål, så du vet när du nått ett mål.

A- Attraktivt mål för dig som du vill uppnå

R- Realistiskt mål, lägg "inte ribban för högt". Se till att lyckas!!

T- Tidsbestämda. När ska du nå ditt ,ål och dina delmål?

Att ha ett mål med sina insatser är viktigt- jag måste veta vad jag vill/ önskar/ ska uppnå för att upprätthålla det nya beteendet. Ibland är målet långt borta och därför är det viktigt att lägga upp/ bestämma delmål på vägen mot huvudmålet. 

Målen ska alltid vara individanpassade.
Dina mål och delmål måste innebära vinster för dig som innebär en belöning.
Vilka vinster önskar du? 
Hur vill du att dina belöningar ska se ut på vägen? 
Om mitt mål och vinsterna/ belöningarna med målet är viktiga för mig är det lättare för mig att ta nya steg framåt vid återfall eller steg bakåt. 
Hur kan mina mål se ut för varje enskilt träningspass/ för varje veckoinsats o.s.v?

Det är alltså viktigt att se sina hälsoinvesteringar som belöningar och vinster istället för straff, måsten och borden för att du ska uppleva dina insatser som njutningsfulla och värdefulla! = EN INVESTERING I DIG SJÄLV!!

Det måste vara viktigt för dig för att du ska prioritera insatserna som krävs för dig att ta dig mot dina mål!

Planera innehär att du schemalägger din träning, vecka för vecka, månad för månad samtidigt som du skriver in delmålen samt belöningarna!

PRIORITERA

PLANERA

SCHEMALÄGG 

UTFÖR!!

Lycka till!!