Träningsråd för gravida

by Sofia Grenevall


Efter att TV4 gjort ett inslag om träning efter graviditet där många grodor hoppade lösa har reaktionerna varit starka och många.
Det är så viktigt att vi ifrågasätter det som sägs i TV, det är så lätt att tro att det vi ser där är hela sanningen.
Hur en gravid kvinna ska träna under graviditeten och efter förlossningen är ingen enkel eller helt klar sak.
Det är så viktigt att vi individanpassar träningen, det ska vi alltid göra, men speciellt under denna del i livet.
Därför lägger jag inte ut vilka övningar jag utför när jag tränar under min graviditet, för jag kan inte rekommendera dem till andra hur som helst, de passar för mig och kroppen reagerar inte negativt, jag har varit gravid förut, jag har kunskap om kroppen och jag är van att träna på ett visst sätt.
Säkra och specifika övningar och råd för gravida ger jag gärna, men de behöver också individanpassas.
En övning som känns ok för en kvinna kanske inte alls funkar för den andra. Det allra allra viktigaste är att inte pressa kroppen på ett negativt sätt där du inte lyssnar till kroppens signaler och att du går ut för hårt med din träning efter förlossningen och tror att "kroppen ska fungera som vanligt". Det som var "sanningen" och det man rekommenderade inom gravid/ nyförlöstas träning för 5 år sedan är redan gamla råd, vi lär oss ständigt nytt inom träning och kroppen.

Något jag varmt kan rekommendera är att ta hand om sin kropp under graviditeten genom att äta sunt (inte för 2) och träna på ett anpassat sätt så kommer dina 9 månader som gravid att vara underlättade på många sätt och det resulterar att du "kommer tillbaka" snabbare till din "gamla kropp" efter förlossningen.

Jag rekommenderar också att du vänder dig till en personlig tränare (som har egen erfarenhet av träning som gravid, alltså helst en kvinna) som kan ge dig ett anpassat träningsprogram och upplägg.

Prova annars att träna ett Mamma/ bebis pass på en träningsanläggning och / eller köp appen "Mamma mage" för 22kr.
Lycka till!

Transient