Lägg upp din JulStrategi!

by Sofia Grenevall


Många jag pratar med uttrycker en oro inför den kommande perioden av julmat, julgodis, drycker och ledighet med betoning på att "det går ju inte att stå emot, det finns ju överallt, det blir så mycket, det blir svårt nu över jul" etc
Energirikt och inte så nyttigt är det mesta som serveras just nu och några veckor framöver men om du skaffar dig en Strategi kan du vara lugn och känna att du har kontroll och inte behöver "börja om/ banta/ gå på diet" efter alla helger.
Hur kan Strategin se ut då?
Bestäm dig över vad du vill unna dig och vad du kan stå över.
Många säger till och med att "jag som inte ens är så förtjust i julmat och sötsaker, men det slinker liksom ner ändå".
Ät bara det du gillar, man måste inte ta en lussebulle, knäck, choklad eller skumtomtar bara för att det står framme!
Du kanske mår bäst av att avstå?
Eller så tar du beslutet att smaka och se då till att njuta av den och inte bara "trycka i dig den"!
Man måste inte heller ta flera portioner eller mycket av allt bara för att det finns...
Det blir inte godare för att det är mycket.
Kanske till och med tvärtom?
Det kanske är godare att ta lite av varje på julbordet och njuta av smakerna istället för kvantitet?
Du kanske mår lite bättre efteråt då?

Självklart ska man njuta av god mat och dryck men gör det med en positiv kontroll så du mår bra i kropp och knopp efteråt och inte mår illa av ångest, illamående, trög mage, sockerkickar eller liknande.
Fundera på hur du vill hantera dessa Julfrestelser - skaffa dig en Strategi- en plan så kommer inte Januari behöva vara en nystart med din hälsosamma livsstil.
Du har en positiv kontroll.
Det är bara du som kan skapa den!
Ta hand om dig och din kropp!

Transient