Långa djupa andetag

by Sofia Grenevall


I tidigare inlägg här på Bloggen har jag skrivit om andningens betydelse och nu tänkte jag skriva mer ingående om hur du kan öva på att andas långa djupa andetag.
Denna teknik är viktig att öva på för att komma ihåg att andas rätt.
Det kan vara ett ypperligt tillfälle att öva under några lediga dagar då man kanske lättare kan ta tid till ro.
Ofta andas vi högt upp i bröstkorgen eller vid revbenen, korta små andetag som ger spänningar och inte så mycket ny syre och energi.
Genom att lära oss att andas hela vägen ner i magen får du en ökad rörlighet i hela bröstkorgen, den har en lugnande och nedvarvande effekt, ger dig återhämtning och en stund att vara alldeles för dig själv. Kan utövas när som helst på dygnet men med fördel där du kan vara ostörd.
Prova innan du ska somna för natten, det brukar bara lättast och väldigt användbart vid insomnningsbesvär.
När du lärt dig att andas på detta sätt kan man använda den här typen av andningsteknik vid oro, ångest, ilska etc.
Du hjälper kroppen att slappna av och du producerar lugnande hormoner i kroppen! Fiffigt va!!??

Gör så här;
Lägg dig bekvämt på rygg.
Tänk att du förlänger din nacke genom att dra bort hakan från bröstet men utan att tippa huvudet bakåt.
Andas in och ut genom näsan, långa djupa andetag.
Sätt din ena hand på bröstkorgen och den andra på magen.
Reflekterar över var din andning ligger i kroppen.
Se och känn hur magen och bröstkorgen rör sig upp och ner.
Sträva efter att få andetaget ända ner i magen först, fyll på långt ner och successivt högre och högre upp i bröstkorgen tills även dina nyckelben höjs och sänks.
Tänk dig en våg som sköljer in mot stranden!
När du andats in så mycket lyft som får plats och som din kropp vill ha och behöver, håll andan några sekunder innan du andas ut igen, låt kroppen själv säga till när det är dags att andas ut. När du andas ut, se till att du tömmer ut all gammal luft ordentligt genom att hjälpa till lite grann med dina magmuskler. Håll andan några sekunder innan kroppen säger att det är dags att andas in ny luft igen.
Ansträng dig inte, låt kroppen sköta andningen i lugn och ro, försök att känna tillit.
Ligg och andas långa djupa andetag så ofta som möjligt, helst varje dag!
Lycka till!

Transient