Övning för golfare!

by Sofia Grenevall


Golfsäsongen är här nu!
Jag spelar inte golf själv men har PT kunder som ägnar sig åt denna säsongsbetonade sport.
Här ser ni en bra övning för att bli ännu starkare, smidigare och stadigare i själva svingen!

Såklart är denna övning bra för "oss andra" också"

Du stärker din hållning, ökar styrka i axlar och bibehåller din rotationsförmåga i ryggraden!

Bilderna är från Casall TOD som är en träningsapp.

Använd dig av ett träningsgummiband, jag tycker att Casalls egna är bäst. Deras svarta är hårdast, grå medel och röda lätt.

Gör så här;
Stå på gummibandet och fatta handtaget med båda händerna från höger eller vänster sida av kroppen.
Hela rörelsen utförs med raka armar och med upprätt, snygg hållning!
Startläge med fötterna höftbrett isär, kroppen lätt vriden från höger (alt vänster) sida, raka armar från höfthöjd, svinga/ vrid hela kroppen med raka armar tills du vridit hela kroppen över till vänster sida ( alt höger) och armarnas slutposition är vid öronen utan att du tappar din hållning!
Håll emot kraften på tillbakavägen och upprepa rörelsen.

Om du inte kommer upp till raka armar håller du gummibandet för hårt, ställ dig då lite längre ut på gummibandet så blir det lättare.
Med det får ju såklart inte bli för lätt;)

Prioritera kvalitet framför kvantitet och gör så många svingar/ vridningar som du kan utföra med perfekt teknik som möjligt och eftersträva att orka lika många repetitioner på varje sida.

Rekommendation ca 12-15 st / höger/ vänster sida ca 2-3 set!
Kör hårt och lycka till på golfturen!

Transient
Transient