Mål & Delmål

by Sofia Grenevall


Mål & delmål samt belöning & vinster!
De flesta av oss (alla) behöver resultat för att bibehålla vår motivation till att träna,
svettas, planera, slita och njuta av våra träningsinsatser.
Resultat är lika med belöning, en vinst och det är en jätteviktig del för att träningen ska bli regelbunden.
(När träningen är regelbunden kan jag räkna med att få resultat!).
Resultat och vinst är lika med mål.
Mål bör indelas i kortsiktiga och
långsiktiga mål.
Målen måste vara viktiga för dig, realistiska och mätbara.

Att ha ett mål med sina insatser är viktigt- jag måste veta vad jag vill/ önskar/ ska uppnå för att upprätthålla det nya beteendet. Ibland är målet långt borta och därför är det viktigt att lägga upp/ bestämma delmål på vägen mot
huvudmålet.
Målen ska alltid vara mätbara, realistiska och individanpassade.
Dina mål och delmål måste innebära vinster för dig som innebär en belöning.
Vilka vinster önskar du?
Hur vill du att dina belöningar ska se ut på vägen?
Om mitt mål och vinsterna/ belöningarna med målet är viktiga för mig är det lättare för mig att ta nya steg framåt vid återfall eller steg bakåt.
Hur kan mina mål se ut för varje enskilt träningspass/ för varje veckoinsats o.s.v? Det är alltså viktigt att se sina hälsoinvesteringar som belöningar och vinster istället för straff, måsten och borden för att du ska uppleva dina insatser som
njutningsfulla och värdefulla!

Det måste vara viktigt för dig för att du ska prioritera insatserna som krävs för dig att ta dig mot dina mål!

Planera innehär att du schemalägger din
träning, vecka för vecka, månad för månad samtidigt som du skriver in delmålen
samt belöningarna!

Tips!
Kika på tidigare inlägg om hur du skriver träningsdagbok!

Transient