"Jag blir inte mätt på en sallad"

by Sofia Grenevall


... hör jag ofta och det är klart att isbergssallad, tomat, gurka, lite majs och en brödbit till inte ger speciellt mycket mättnad.

När jag äter en "sallad" ser tallriken ut som mer som en grönsakstallrik full med olika färger, matiga, mättande, goda, nyttiga grönsaker som tar mig lång tid att äta (måltiden bör ta minst 15 minuter för att kroppen ska hinna registrera mättnad) och till detta äter jag naturligtvis protein. Kycklingfilé och fetaost eller tonfisk och ägg till exempel.

Vill du få i dig grönsaker och protein och hålla ner mängden snabba kolhydrater har du här ett tips!

Komponera dina egna rätter till lunch/ middag genom att välja proteinkälla först, ex lax, kyckling, tonfisk, ägg, keso, räkor eller liknande. Fyll sedan tallriken med färsk spenat, broccoli, paprika, tomater, rädisor, morot, oliver, avocado, sparris, haricoverts, ärtor, bönor, linser, palsternacka, vitkål, rödkål etc, etc...

Nästa gång du är och handlar- se dig om vid grönsaks/ fruktdisken och köp hem lite nytt, prova dig fram, det är så lättt att fastna och "alltid köpa hem samma livsmedel"!

Blanda gärna olika färger inte bara för att det är vackert utan för att dina grönsaker då tillför olika typer av antioxidanter, vitaminer och mineraler som då kan komplettera varandra, toppa med solrosfrön och lite olivolja!

Bilden nedan är en av mina lunchsallader från "Stickan" som äger Mullhörnan som är en lunchhak precis bredvid Elite rehab. Här har han designat med både dillkvist, äpple, physalis och jag blir så lycklig av den här typen av mat!

Transient