Bananer (inte i pyjamas)

by Sofia Grenevall


Bananfrukten klassas som bär. Den är tyvärr en av de mest besprutade frukterna så kom ihåg att köpa ekologiska!

Du får i dig alla dessa väsentliga vitaminer & mineraler:

- Kalium

- Magnesium

- Fosfor

- Kalcium

- Selen

- Järn

- Zink

- Mangan

- Koppar

- Folsyra

- Vitamin A

- Vitaminer B1, B2, B3, B5 och B6

- Vitamin C

- Vitamin E

Bananer är bra för hjärtat, minskar risken för stroke och åderförkalkning. och den kan bidra till att reglera blodtrycket. Bananer kan även upprätthålla starka ben. Den främjar god tarmhälsa, den ökar goda bakterier i våra tarmar. Bananer skyddar mot magsår, njursten och cancer, den är en god energikälla och kan underlätta muskelkramper tack vare sitt höga innehåll av kalium och magnesium. Bananer är naturligt lugnande- den innehåller en aminosyra som kallas Tryptofan som i kroppen omvandlas till Serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret och främja glädje och avkoppling. Bananer sägs även lindra PMS tack vare sina höga nivåer av B6. Bananer kan förbättra hjärnans funktion och vaksamhet framförallt tack vare Kaliuminnehållet. Bananer kan hjälpa vid baksmälla och lugna vid upprörd mage. Bananer är viktigt att äta under graviditet för att förebygga NTD (neural tube disorder), av vilka den vanligaste är ryggmärgsbrock.

Källa: Doctors Natural.

Transient