Massagens effekter

by Sofia Grenevall


Massage

Massage och beröring har använts i alla tider för att minska muskelspänningar, öka välbefinnandet och dämpa smärta. Massage är en intensiv beröring som stärker och reglerar andning, blodcirkulation och mag- och tarmfunktioner.

Det finns många olika typer av massage/ beröringsterapier. I den klassiska massagen masseras främst musklerna medan huden är fokus för behandlingen vid beröringsterapier, bland annat taktil stimulering och rosenterapi.

Huden är kroppens största sinnesorgan och den behöver beröring.

Effekter av massage: När vi får beröring ökas utsöndringen av kroppens ”lugn och ro hormon”, oxytocin. Behandlingsmetoden befriar kroppen från spänningar och ger oss en ökad kroppsmedvetenhet och ökad ämnesomsättning, återhämtning och rörlighet. Endorfinproduktionen ökar också vid beröring/ massage, vilket bland annat minskar smärta.

Jag rekommenderar att gå på massage regelbundet för de allmänna hälsoeffekterna ca 1ggr/ månaden men om du har besvär med smärta eller inskränkt rörlighet eller liknande behöver man gå oftare upp till 2-3 ggr/ vecka under en viss tid för att sedan underhålla med lite glesare behandlingar. Ibland kan man behöva komplettera en massagebehandling med en naprapatibehandling för bästa effekt. 

Jag skulle gärna gå på behandling 1ggr/ vecka men på senare tid har jag inte prioriterat det helt enkelt och har faktiskt heller inte känt ett så stort behov av det heller. Min trasiga ryggrad och nacke har klarat sig fint den senaste tiden helt enkelt (peppar peppar) så det är skönt att njuta av det och känna att man inte MÅSTE gå på behandling. 

Under sommarmånaderna brukar massörer också ha mindre att göra, vi har tydligt mer behov av massage under vinterhalvåret, vi stackars nordbor!  

När tog du massage senast?