Effekter av styrketräning

by Sofia Grenevall


Genom att styrketräna erhåller du en rad positiva effekter. Din förbränning ökar i upp till 1-2 dygn efter ett styrketräningspass. Du bränner alltså fler kalorier än när du arbetar, sover eller ligger i soffan. Om du försöker att gå ned i vikt så kommer din kropp att sträva efter att bränna bort muskler, men genom att äta bra och styrketräna kan du förhindra det. Du förlorar då fett och inte muskler och får en konstant hög fettförbränningsnivå. Ryggproblem är vanligt förekommande hos många människor, många av dessa problem kan undvika med styrketräning. Träningen gör dig starkare såväl i rygg som i mage. Styrketräningen minskar skaderisken i de muskelgrupper som tränas.

Styrketräningen ger också ett ökat allmänt välbefinnande. Positiva effekter märks på skelett, muskel, ligament – och bindvävsstyrkan. Kom ihåg att styrketräningen måste utföras korrekt för att ge positiva effekter. Glöm heller inte att återhämta dig från passen, att äta nyttigt och näringsrikt samt sova ordentligt.

effekter av styrketräning;
stärkt skelett
bättre kroppshållningen
ökad muskelstyrka
högre ämnesomsättning
förhöjd halt av de nyttiga (HDL) kolesterolet
större muskelmassa (muskler förbränner energi även vid vila)
förbättrad cirkulation
förbättring av nervsystemet
minskad risk för hjärt – och kärlsjukdomar
ökad syreupptagningsförmåga

När är ditt nästa styrkepass?

Transient