Broccoli

by Sofia Grenevall


Broccoli eller sparriskål är en kålväxt med mörkgrön blomställning och mild smak. Broccoli är en släkting till blomkål och skördas strax innan blomknopparna är på väg att slå ut.
Broccoli odlades av greker och
romare redan för 2000 år sedan men det var först på 1950-talet som den blev populär - först i USA och sedan över Europa.
Broccoli är en av våra mest näringsrika
grönsaker och är bland annat rik på antioxidanten och karotennoiden lutein.

I broccoli finns också antioxidanten sulforafan som i flera studier visat en cancerhämmande effekt!

Broccolin en vitaminrik grönsak, Det finns rikligt med C-vitamin i broccolin, men den
innehåller även andra viktiga vitaminer bl.a. A-vitamin, K-vitamin, folat och fibrer. Broccolin innehåller också en del B6-, B1-, B2- B3-vitamin, E-vitamin, järn, kalcium, kalium, magnesium, zink och mineraler. Broccolin äts med fördel färsk men kan köpas djupfryst året om och djupfryst broccoli är den snabbaste och billigaste grönsaken du kan tillaga. Bara att koka upp och salta lite men den frysta är dock inte så god som den man köper färsk eller fryser in själv.
Kokar du broccolin, tänk på att inte koka den för länge, det räcker med 5-8 minuter

För veganer och andra som inte äter mjölkprodukter är broccolin en värdefull kalciumkälla. Kalcium behöver vår kropp för skelettets uppbyggnad och underhåll och är också viktigt för att kroppens muskler ska
fungera normalt.

Bra va?!


Transient