Funktionell träning & Funktionell kropp

by Sofia Grenevall


Många pratar om att de vill träna funktionell träning, för det har man "hört är bra".

Men inte alla vet vad funktionell träning innebär. Att träna funktionell träning är att använda kroppen till det den är anpassad till. Stora rörelser med så stor del av kroppen som möjligt aktiv samtidigt. Sen bör, som alltid, träningen vara anpassad för dig och dina behov för att den ska vara funktionellt för dig!

Fundera över; På vilket sätt önskar du använda din kropp? Vilka begränsningar har du och vilka mål har du med din träning? 

Funktionell träning för mig är att träna allsidigt och varierande, då mår min kropp å knopp bra. Jag vill att min kropp ska fungera vid löpning, jag vill och måste vara stark för att inte ha ont i min kropp, jag vill kunna lyfta min egna kropp bland annat, jag har inget behov (just nu) av att vara råstark. Jag vill kunna känna att kroppen är stark och uthållig i ridningen och lätt och smidig i dansen och stabil och fokuserad i yogan. Jag varierar, planerar och anpassar min träning enligt dessa mål, då är träningen funktionell för mig. 

Din träning blir funktionell för dig när du använder kroppen och anpassar din träning till det din kropp ska utsättas för! 

Så vilka specifika mål har du? 

Våra kroppar är gjorda för att kunna göra djupa knöböj, vi bör kunna lyfta oss själva och vi bör kunna lägga oss ner och resa oss upp utan större problem från golvet ex. Träna i alla rörelseriktningar och variera din träning så att kroppen ständigt utvecklas och fastna inte i bekvämlighetsträning om du vill ha resultat. Behöver du ny inspiration och / eller vill lära dig mer och få ännu bättre resultat, varför inte kontakta en personlig tränare?

På Elite Rehab Studios facebooksida finns presentationer på hela vårt team, där kanske du finner någon som passar just dig? 

Ta hand om dig!!