Testar 5:2

by Sofia Grenevall


Varför då? 

Jag vill veta hur det känns och hur min kropp svarar på det. I mitt yrke tycker jag att det tillhör att man provar på olika typer av träning och kost för att kunna delge sina egna erfarenheter och lärdomar.  

5:2 innebär att man "äter som vanligt" 5 dagar i veckan och 2 dagar i veckan stryper du kostintaget till 500 kalorier för en kvinna och 600 för en man fördelat på frukost och middag.  

Utmaningen för mig har varit timmarna mellan 14-16 då jag oftast är som hungrigast. Jag har tränat under en sk "2dag" och det har känts ok.

Det viktigaste med detta "sätt att äta/ förhålla sig till mat" är att man inte har benägenhet till ätstörning och att man inte kompensationsäter de andra dagarna.  

På det här sättet åt vi ju förr. Människan hade inte alltid tillgång till mat varje dag eller flera ggr per dag. Vi dör inte av lite hunger, det har snarligen blivit ett folkhälsoproblem att vi är rädda för att vara hungriga och äter i förebyggande syfte och får lätt i oss mer mat/ kalorier / energi än vad vi gör av med.

För även om ortorexi, ätstörningar och hälsohets är allt vanligare och vanligare i samhället idag är det ändå ett större problem med övervikt och överviktsrelaterade sjukdomar/ besvär i världen över. 

Rekommenderar jag detta sätt att äta? Det beror på. Inte om du har en ätstörningshistorik bakom dig. 

Den här boken läser jag; 

 

 

image.jpg