"Mammakroppen"

by Sofia Grenevall


Känns som att man läser om "mammakroppen" nästan dagligen i olika forum. Antingen försöker man "få tillbaka" sin kropp efter en graviditet eller så handlar det om att man inte ska hetsa att komma i form så snart som möjligt efter en graviditet.

Antingen eller- nästan aldrig något mittemellan snack. 

Många är rädda för att bli gravida för att inte få sin kropp tillbaka och/ eller "förstöra" sin  kropp för resten av sitt liv. Sorgligt...

Kroppen förändras av en graviditet men det gör ålder också. Vad är viktigast? Att ha en "specifik" kropp eller att få uppleva att få barn? Sen hur mycket den påverkas av själva graviditeten kan man till viss del påverka men inte helt- så enkelt är det! 

Jag har själv lagt ut både bilder och text som handlat om hur jag tränat som gravid och som nyförlöst.  

Mitt syfte har aldrig varit att bidra till den negativa hets som många upplever utan bara berätta "min story" - vad som funkar för mig och vad jag känner är rätt för min kropp. 

Dagens rekommendationer kring träning för gravida är att hålla igång både kondition och styrketräning så långt det går såvida man inte har en graviditet med komplikationer. Jag har känt att det varit naturligt för mig att fortsätta träna under mina graviditeter och att jag verkligen mått bra av det. Sen tror jag säkert också att man underlättar själva förlossningen om man har hållit igång kroppen under graviditeten. 

Mitt syfte med träningen under graviditeten har varit att bibehålla styrka och kondition i den mån det gått och att få påfyllt med endorfiner och andra härliga hormoner har gjort att jag mått bra, både fysiskt och psykiskt.  

Efter förlossningen har inte mitt mål varit att komma i form så snart som möjligt utan att få bekräftelse rent mentalt att min kropp fortfarande "levererar" och att jag kan "lita på den"- att vi har en god kommunikation. Sen har jag aldrig gått upp så många kilo (ca 10) vid graviditeterna så jag har aldrig behövt fokusera på att gå ner i vikt. Det beror på att jag inte ätit för två och att jag tränat på en hälsosam nivå, plus lite tur såklart! Vilket såklart varit skönt, det ska jag inte sticka under stolen med. När man gått runt med x antal kilon på magen under graviditeten så har det varit skönt att få känna sig "lätt" igen.

Sen finns det de som tänker "Äh, jag kommer ändå att gå upp i vikt när jag är gravid så nu äter jag "vad som helst" - då får man en uppförsbacke efteråt och man gör varken sig själv (varken fysiskt eller psykiskt) eller barnet en tjänst...

Jag anser att vi jämför oss själva så mycket med andra och glömmer att lyssna till oss själva och göra det som just JAG mår bra av.  

DÅ kan man känna hets. Annars är man immun. Det är min åsikt! 

Du behöver inte ta in och lyssna på det du inte mår bra av. Lyssna till vad som är DU och DIN kropp. Punkt. DÄR hittar du DIN sanning! 

För om man väljer att tycka att någon annan är bättre för att den personen "fått tillbaka" sin kropp efter en graviditet så är det lätt att känna sig sämre och uppleva en negativ stress.

Det jag vill få fram är att den eventuella hetsen finns i ditt huvud. Du behöver inte vara mottaglig. 

Var stolt över att du burit ett barn 9 månader inom dig och att du förlöst ett barn. Det är det största man kan vara med om i livet enligt mig och att det syns och känns är helt naturligt! Det mål som du har med din kropp ska vara ditt mål och inte skapat av någon annan. Ideal är ett skitord och du behöver inte ta till dig det!!

Var stolt över dig och din kropp och det den presterat och presterar! 

 

IMG_0007.JPG

Här är jag höggravid med Sam

IMG_0212.JPG

Nyförlöst och översvämmad av känslor!  

IMG_0960.PNG

När jag var på TV 4 och gjorde ett inslag var Sam ca 6 veckor gammal

IMG_1283.JPG

En sån skön känsla att dansa- vilket kroppen inte tilllät under graviditeten- här är Sam faktiskt bara två veckor gammal. Jag tog det lugnt- jag lovar- det gick bra och kändes underbart! Jag fick kommentarer efteråt som "du verkar inte direkt sakna din bebis", eftersom jag var hemifrån ca 1,5 h... Pappan kunde mata Sam om det behövdes eftersom alla våra barn varit flaskbebisar (tyvärr) SUCK!!!

Sam och jag i hemmagymmet

Sam och jag i hemmagymmet

IMG_3098.JPG

Här är Sam ca 6 månader och vi var ute hela familjen och sprang.  

IMG_7142.JPG

Barn gör som du gör. Här i somras på altanen. Styrketräning och rörelseträning=❤️ 

IMG_4289.JPG

Underbart att träna med sina barn här är Engla och jag - ja, hon är längre än mig (men jag är starkare- än så länge! 💪🏽😅)

FullSizeRender.jpg

Vincent och jag! "Det var roligt att träna med dig mamma, sa han efteråt!"👍🏽 

Så sammanfattningsvis;

Träna och använda sin kropp bör man göra heeeela livet.

"Use it or loose it". 

Eventuell "mammakroppshets" sitter bara i ditt huvud -om du väljer det.